پودر ماهی جنوب چنگو حلوا سفید حالیا سفید

پودر ماهی جنوب چنگو، محصولی است که جهت مصرف آن توسط آبزیان، دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. این پودر از ماهی های کوچکی که برای فروش مناسب نیستند تهیه می شود و در فرآیندی پخته و سپس خشک می شود و در انتها در آسیاب پودر شده و آماده مصرف می گردد. همچنین موارد کاربرد آن فقط به جانداران محدود نشده و به عنوان کود در کشاورزی نیز بکار گرفته می شوند.علاوه بر ماهی از ضایعات آن نیز در تولید پودر ماهی استفاده می کنند.

در تولید این پودر تمامی ماهی ها می تواند مناسب باشند اما ماهی های کوچک گزینه بهتری هستند زیرا میزان استخوان بالایی دارند. این محصول دارای پروتئین بوده و با غذای انواع دام ترکیب می شوند. این پودر حاوی میزان بالایی آمینو اسید است که تقریبا تمامی جانداران به این عامل نیاز دارند؛ از این رو بهتر است خوراک دام با پودر ماهی ترکیب شود.

پودر ماهی جنوب چنگو حلوا سفید حالیا سفید

پودر ماهی جنوب چنگو

پودر ماهی جنوب به دو صورت تولید می گردد که پرطرفدارترین آن نوع خشک است. این پودر از طریق خشک شدن ماهی به طور طبیعی به صورت هوایی یا زمینی بدست می آید. نوع تر آن از مخلوط چندین نوع ماهی مختلف با یک شکل ماهی خاص تشکیل می شود و سپس ادامه فرآیند به خشک کردن و آسیاب کردن ختم می شود. تقریبا برای تولید یک تن از این پودر، ۴ تن ماهی کامل مورد نیاز می باشد. پودر ماهی جنوب چنگو حاوی چربی و مواد معدنی بسیار زیادی است، مانند کلسیم و ویتامین های B۱۲ که مهم ترین آن ها محسوب می شوند.

پودر ماهی جنوب حلوا سفید

پودر ماهی جنوب حلوا سفید ماهی حلوا سفید گونه ای دیگر از ماهیان جنوبی است که دارای شکلی چهارگوش و پهن مانند است. میزان استخوان این ماهی به میزانی است که تولیدی ها از آن در تولید انواع پودر ماهی استفاده می کنند. البته این ماهی در دسته ماهی های گران قرار دارد و تولیدی ها خود سعی می کنند آن را از صیادان به طور مستقیم خریداری کنند. از اوایل مرداد ماه که زمان صید این ماهی است، کارخانه های تولید پودر ماهی نیز تولید آن ها دوچندان می شود.

پودر ماهی زبیده دارای میزان بسیاری پتاسیم، کلسیم، آهن و فسفر است و برای رشد بهتر دام، تهیه آن جز ملزومات است. البته برخی ها ماهی زبیده تقلبی را به فروش می رسانند که اگر تولیدکنندگان در خرید این ماهی دقت نکنند، کیفیت محصولات آن ها به ندرت پایین خواهد آمد.

پودر ماهی جنوب حاليا

امروزه به سبب اهمیت پودر ماهی، تولید و فروش آن در بازار رونق بسیاری گرفته و به عنوان مواد اولیه در تولید انواع خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. در تولید پودر ماهی حالیا، هیچ کدام از اجزای ماهی دور ریخته نمی شود و از تمام آن در تولید این محصول بکار می گیرند زیرا ضایعات و استخوان های ماهی ها به عنوان ماده مغذی حیوانات دامی شناخته شده و برای آن ها بسیار مناسب است و تعداد ویتامینه زیادی را در خود جای داده است و به نوعی می توان گفت که اکثر ویتامین ها در پودر ماهی حالیا موجود می باشد.

دام دارانی که به پرورش گاو می پردازند اگر می خواهند میزان شیر تولیدی دام خود را دو برابر کنند به طور حتم باید از این محصول استفاده کنند. پودر ماهی حالیا عناصری چون روغن امگا۳ و چربی بسیار داشته که دو عامل اصلی در تولید شیر محسوب می شوند.

پودر ماهی جنوب سفید

پودر ماهی جنوب سفید تولید کنندگان بسیاری برای تولید پودر ماهی از ضایعات کار خانه های کنسرو سازی استفاده می کنند و یک محصول مفید را برای دام و طیور و انواع آبزیان تولید می نمایند. این پودر ها زیر نظر کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته تا با کیفیت ترین محصول به بازار راه پیدا کند. ابتدایی ترین مرحله در تولید این پودر ها حرارت دادن ضایعات ماهی است. این کار در جهت منعقد کردن پروتئین ها انجام می شود و سپس فرآیند پرس کاری صورت می یگیرد. پرس کردن به دلیل خارج شدن روغن و آب اضافی از این ضایعات انجام می شود.

در انتهای کار ضایعات را خشک کردن و در آسیاب به پودر تبدیل می کنند. تولید پودر ماهی در ایران به مقدار انبوه صورت می گیرد زیرا این کشور از هر طرف دارای دریا و دریاچه بوده و گنجینه زیادی از انواع آبزیان را در خود دارد. ماهی سفید که معروف ترین و مرغوب ترین ماهی های جنوب شناخته می شود، در تولید این محصول نقش دارد و در صورت فاسد شدن در این زمینه بکار گرفته می شود.

پودر ماهی جنوب سارم

ماهی سارم از جمله ماهی های جنوب کشور یعنی دریای خلیج فارس است که از آن علاوه بر تولید پودر هایی که برای مصارف دام استفاده می شود، در تولید پودر های خوراکی و مصرف برای افراد نیز بکار گرفته می شود. پودر خوراکی ماهی سارم حاوی میزان زیادی ید است و استفاده آن توسط افراد بسیار ضروری محسوب می شود زیرا عملکرد غده تیروئید را بهبود می بخشد و از دچار شدن به بیماری های مرتبط با غده تیروئید جلوگیری به عمل می آورد.

البته تولید پودر ماهی به صورت کاملا مدیریت شده صورت می گیرد تا از صید بی رویه و بیش از حد جلوگیری شود و منبع غذای دریایی از بین نرود. پودر ماهی جنوب سارم در تولید مثل حیوانات تاثیر بسزایی دارد و سبب ناهنجاری های مادرزادی نمی گردد . این محصول سیستم بدن جانوران را تقویت کرده و از دچار شدن آن ها به انواع بیماری جلوگیری می کند.

پودر ماهی جنوب طیور

پودر ماهی جنوب طیور پودر ماهی به طور کلی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پروتئین خالص دارد و پودر هایی که این ویژگی را دارند با کیفیت ترین محصول محسوب می شوند. تمامی کشور ها به تولید این پودر می پردازند و حداقل هر کشور ۶ تن پودر خالص را تولید می کند. در فرآیند تولید با توجه به نوع ماهی و کم چرب یا پر چرب بودن آن، عمل فشردن حذف یا اضافه می شود.

در مرحله خشک کردن پودر را به درون مخزنی استوانه ای شکل انتقال می دهند تا در معرض حرارت قرار گیرد. این مرحله باید در حالت تعادل انجام شود، در غیر این صورت پودر سوخته و دیگر قابل استفاده نیست. این روش مستقیم حرارت دادن است و در پرورش غیر مستقیم حرارت با بخار آب صورت می گیرد که البته روش اول سریع تر انجام می شود. تولید خوراک ماهی و دام به صورت پودر شده باعث می شود این محصول از هر گونه آلودگی و بیماری تاثیر نپذیرد و خوراکی با کیفیت مورد استفاده دام قرار گیرد.

پودر ماهی جنوب طوطی

طوطی ماهی، یکی از ماهیان کمیاب آب های خلیج فارس می باشد که تولید کنندگان آن را در دسته ماهی هایی که در تولید پودر ماهی نقش دارند گنجانده اند. این ماهی همه چیز خوار بوده و تولید پودر از آن حاوی مواد معدنی بسیار زیادی است. این ماهی از آن جهت که از تلفیق ماهی های گوناگون بدست آمده و به طور طبیعی در دریا موجود نیست جز ماهی های کم یاب قرار دارد. این ماهی اکثرا به دلیل زیبایی منحصر به فرد آن در آکواریوم نگهداری می شود و مصرف غذایی کم تری دارد.

قیمت بسیار بالای آن نیز موجب شده کار خانه ها کم تر از آن جهت تولید پودر ماهی استفاده کنند و یا در صورت استفاده، ماهی های فاسد شده یا مرده و کوچک را بکار می برند. مرکز تولیدی پودر ماهی طوطی در جنوب کشور قرار دارد و تقریبا از هر نوع موجود دریایی به غیر از ماهی ها در این جهت استفاده می کنند. جانداران دریایی حاوی میزان زیادی مواد مغذی هستند که تولید آن ها به عنوان خوراک دام و طیور، بسیار بر رشد آن ها اثر گذار می باشد.

پودر ماهی جنوب زبیده

پودر ماهی جنوب زبیده در تولید پودر ماهی زبیده، معمولا از ماهی های کوچک استفاده می کنند زیرا ماهی های گوشتی برای پودر کردن مناسب نیستند. این گونه ماهی جز دسته ماهی های کم چرب است به همین خاطر در تولید پودر، فرآیند مخصوص خود را طی می کند. تولید پودر از زبیده در تمام فواصل سال انجام می شود زیرا این ماهی در تمام طول سال به وفور یافت می شود و فصل صید خاصی ندارد.

ویتامینD این ماهی از جمله خواص بارز آن است که استفاده از آن در ساخت پودر، موجب تقویت استخوان دام و طیور می گردد. با تولید پودر ماهی زبیده برای مصرف خوراکی افراد، مشکل بینایی آن ها به سبب وجود ویتامینA و پوکی استخوان سالمندان حل می شود. ماهی زبیده به دلیل داشتن پروتئین بسیار بالا و ویتامین های بسیار در گوشت خود از محبوب ترین ماهی های جنوب کشور است، به همین خاطر بهتر است جهت جلوگیری از کم بود این گونه آبزی، برنامه ریزی و مدیریت وجود داشته باشد.

پودر ماهی جنوب سکن

ماهی سکن، به شکل طویل و فیله ای است و به دلیل زیست در آب های شور جنوب کشور، از میزان ید بسیاری برخوردار است و مصرف آن برای کودکان جز ملزومات است. ماهی سکن مصرف آن در دوران بارداری برای سلامت جنین بسیار ضروری است زیرا اسید دوکوزاهگزانوئیک موجود در آن سلامت چشم و مغز جنین را تضمین می کند و رشد آن را مطلوب تر می سازد.

ماهی سکن جز ماهی های کم تیغ است و صنایعی که به تولید پودر ماهی می پردازند بیشتر سعی دارند از سایز های کوچک و استخوانی آن در محصولات خود بکار گیرند. البته ویژگی کم تیغ بودن این ماهی سبب شده که سکن، جز ماهی های پر فروش باشد، زیرا افراد علاقه مند مصرف ماهی هایی هستند که بتوان راحت آن ها را مصرف کرد.

در تولید پودر ماهی نباید از ماهی مرده استفاده کرد زیرا تمامی مواد مغذی با مردن جانور نیز می میرند و دیگر خاصیتی نخواهد داشت و همچنین می تواند برای دام مضر واقع شود. همچنین این جاندار جز ماهیان پر چرب قرار دارد و چربی آن به میزانی است که امگا۳ آن بیش از سایر آبزیان است.

پودر ماهی جنوب صبیتی

پودر ماهی جنوب صبیتی ماهی صیبتی، آبزی جنوب کشور است که دارای طعمی ترد بوده و شکلی مشابه ماهی سنگسر دارد. خواص این ماهی وجود ویتامین هایی از جمله B۱۲ و فسفر و پتاسیم بالا است که عملکرد قلب را بهبود می بخشد و کلسترول را نیز کاهش می دهد. ماهی صیبتی جانوری گوشت خوار بوده و در دریای خلیج فارس بسیار تکثیر یافته است .

این ماهی در صادرات نیز نقش دارد و هر ساله صید آن افزایش می یابد. پودر این ماهی در کشور ما و تمامی کشور های خاورمیانه تولید می شود و به دلیل خشک و استخوانی بودن اکثرا کامل آن را در تولید این محصول بکار می برند. پرورش این ماهی نیز در مراکز مربوطه انجام می شود اما میزان مواد معدنی موجود در بدن آن ها تفاوت بسیاری با گونه های آزاد آن دارند.

پودر ماهی جنوب عروس

ماهی عروس از جمله ماهی های کم یاب کشور است که خرید و فروش آن زیاد انجام نمی شود زیرا کم تر افرادی آن را خریداری می کنند. این ماهی به صورت اندک در مناطق بومی و صید یافت می شود. ماهی عروس از جمله آبزیان لاغر و استخوانی است که برای تولید پودر گزینه محبوبی است اما به دلیل صید کم ممکن است زیاد در تولیدی ها استفاده نشود. این ماهی گوشت خوار بوده و از میگو و انواع کرم تغذیه می کند و طعم آن به گونه ای با سایر ماهی ها متفاوت است.

پودر تولید شده از این ماهی قیمت بیشتری دارد و این بخاطر تکثیر کم آن است. البته این ماهی دارای شکل های گوناگونی بوده و برخی از آنان دارای میزان زیادی گوشت بوده و برای مصرف افراد مناسب هستند. از گونه های عروس ماهی که زیاد مورد بازدید افراد قرار نمی گیرند می توان بهره فراوان برد و آن ها را به شکل پودر شده به عنوان خوراکی کاملا مفید و مغذی برای دام استفاده نمود.

پودر ماهی جنوب پرستو

پودر ماهی جنوب پرستو ماهی پرستو را به دلیل ویژگی های فیزیکی آن می توان در تولید پودر برای دام ها استفاده کرد زیرا سایز معمولی آن گوشت زیادی ندارد و به راحتی به پودر تبدیل می شود. توزیع این ماهی به میزانی است که بتوان در هر زمینه ای از آن استفاده کرد. البته از این ماهی فقط برای تولید پودر استفاده نمی کنند بلکه روغن آن نیز گرفته شده و برای مصارف خوراکی یا صنایع تولید لوازم بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. امروز پودر و روغن ماهی اهمیتی دو چندان گرفته ، زیرا پرندگان و دام هایی که از این ماده غذایی استفاده می کنند، هم رشد آن ها تسریع یافته و هم این رشد بدون ضرر صورت می گیرد که این مهم ترین خواسته پرورش دهندگان در سال های اخیر بوده است.

پودر ماهی جنوب رودخانه

پودر ماهی جنوب رودخانه در تولید خوراک دام ها چیزی که اهمیت بسیار دارد وجود پروتئین است که این عنصر را از پودر ماهی به دست می آورند و آن را با ترکیب کردن با مواد گیاهی، محصولی درجه یک و با کیفیت را تولید می کنند. پودر ماهی باید عواملی چون انرژی زایی، بهبود رشد و تولید مثل و سلامت را برای جانداران فراهم آورد. سالانه چندین میلیون تن از این محصول تولید شده و در بین خوراک دام صادراتی از اهمیت و خرید و فروش بالایی برخوردار می باشد. تولید پودر ماهی تاریخچه ای طولانی دارد و پس از جنگ جهانی دوم این محصول در بازار کشور های خارجی ورود پیدا کرد و پس از اثبات کیفیت و کارایی به دیگر کشور ها انتقال یافت.

امروزه از این پودر ها به عنوان ماده افزودنی در غذای انواع ماهی ها استفاده می کنند. ماهی های رودخانه ای که بیشتر ماهی های وحشی هستند، تولید کنندگان تمایل بیشتری به استفاده از آن ها در ساخت پودر دارند. پودر ماهی در درجه کیفی متفاوت تولید می شود که گاه ها ممکن است سلامت دام و طیور را به خطر بیندازد، پس چه بهتر که این محصول را از کارخانه های معتبر تهیه کرد.